La selva! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Lune en Thirza Veldhuizen - WaarBenJij.nu La selva! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Lune en Thirza Veldhuizen - WaarBenJij.nu

La selva!

Door: Thirza Veldhuizen

Blijf op de hoogte en volg Lune en Thirza

20 Juli 2013 | Ecuador, Quito

Weer even een update uit het verre Ecuador! Afgelopen zondagmiddag kwamen we aan in Quito. We hadden een kamer gereserveerd in het gezellige Blue Hostel en besloten dat we veel zin hadden in een Hollandse maaltijd. Aardappelen met bloemkool dus! Terwijl we aan het koken waren werder we verras door een bezoekje van Luuk, Ard en Jos. Bleek dat hun hostel 2 huizen verderop zat! Vervolgens kwam er stom toevallig ook een jongen van mijn school in Lima binnelopen en we spraken af om later met zijn allen uit te gaan. Ondanks dat het Ecuadoriaanse nachtleven niet echt om “over naar huis te schrijven” is, was het een gezellige avond.

De volgende dag hadden wij wederom behoefte aan Westerse activiteiten en dus hebben we in chronologische volgorde het volgende gedaan (kan dubbele punt niet vinden op dit toetsenbord) snel het koloniale centrum bekeken, geluncht bij de Subway, gewinkeld in een mega shoppingmall en gedineerd bij de Mc Donalds. Cultuurbarbaren of niet, wij hebben genoten van dit dagje! En het is ook wel wat beter te begrijpen als ik erbij zeg dat we 4 dagen in de jungle in het vooruitzicht hadden. Dus zonder warm water, Wifi of Mc Donalds.

Op maandagochtend begon de tour en bij aankomst werden we voorgesteld aan onze gids. Een vrolijke, harige man die zich gedroeg alsof hij in de jungle was gebored en door de aapjes was opgevoed. Hij sprak vloeiend Engels en al snel hielden wij allemaal van hem. Met een bootje gingen we naar onze lodge en onderweg zagen we al kleurige vlinders, een anaconda en een luiaard. We kwamen aan in de lodge en deze bleek hartstikke nieuw en schoon te zijn en lag middenin de jungle. Er waren geen raampjes waardoor we snachts alle dierengeluiden om ons heen hoorden. Ook waren er koks die 3 keer per dag uitgebreid voor ons kookten. Het viel ons allemaal dus zeker niet tegen vooral omdat we ons voortdurend aan het voorbereiden waren op het “addertje” aangezien we maar 45 dollar per dag betaalden en alles daarbij in zat. Die avond gingen we met het bootje naar het meer waar we zwommen onder de waarschijnlijk mooiste zonsondergang die ik ooit gezien heb. Een mooie eerste dag dus!

De tweede dag begonnen we met een mooie wandeling waarbij onze gids ons verschillende tips gaf over hoe je kunt overleven in de jungle. We hebben ook nog geprobeerd om aan lianen te slingen maar dit bleek helaas lastiger dan Tarzan het in de film laat lijken. Na ade lunch gingen we met een bootje naar een inheems dorp waar een vrouwtje Juka brook met ons ging maken. Dit is brood gemaakt van de wortels van een plant en we maakten er een soort pannekoekjes van die prima smaakten! Op de terugweg gingen we ook nog langs een ander dorpje om het baby aapje te zien dat daar woont. Helaas zat hier een zielig verhaal aan vast, de dorpsbewoners haddden zijn moeder namelijke vermoord en opgegeten. En apenvlees schijnt niet eens lekker te zijn! Toen de zon onder was gingen we caymans (soort kleine krokodillen) spotten. Jammer genoeg ging dit zo, “zie je dat rode lichtje daar in de verte? Dat is een cayman” en toen gingen we weer naar huis dus helaas geen mooie fotos kunnen maken.

Op dag 3 vond onze gids het wel eens tijd voor wat beweging en gingen we in plaats van met de motorboot, zelf peddelen. Op een ander meer gingen we stiekem piranhas vangen wat sinds kort verboden is omdat piranhas bedreigd worden door al het toerisme. Daarom mochten we van onze gids alleen de eerste piranha houden en Lune was de gelukkige! Savonds grillden we hem en Lune mocht de tandjes mee naar huis nemen.

Donderdag was het tijd om naar huis te gaan en vanaf daar namen we de bus naar Atacames, een plaats aan de kust, waar we de volgende dag aankwamen. Het is helaas winter nu dus vaak bewolkt aan het strand amar die dag werden we zowaard beloond met een paar uurtjes zon! Na aan ons kleurtje te hebben gewerkt gingen we het nachtleven ontdekken waar op 2 Nederlandse jongens na alleen maar Ecuadorianen waren dus hebben we wat drankjes gedronken en reisverhalen uitgewisseld.